[RAPORT] Polacy coraz chętniej korzystają z dostaw kurierskich do punktu

Sendit, największy w Polsce broker usług kurierskich, właściciel serwisu Bliskapaczka.pl, specjalizującego się w dostawach do punktu, sprawdził, w jaki sposób Polacy korzystali z przesyłek kurierskich dostarczanych do punktów w 2018 roku za pośrednictwem ich platformy. Na terenie których miast odbierano najwięcej przesyłek w punktach? Które punkty cieszyły się największą popularnością? Gdzie najczęściej Polacy odbierali paczki? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w treści poniżej. Dostawy w punkt z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością wśród Polaków. Nie ma w tym nic dziwnego – usługi realizowane są przez sprawdzone, godne zaufania firmy kurierskie, a sam odbiór przesyłki jest niezwykle wygodny. Nie wymaga obecności pod wskazanym adresem i jest elastyczny – przesyłkę możemy odebrać w najbliższym punkcie, w dogodnym dla nas czasie. Wraz ze wzrostem zainteresowania tego typu rozwiązaniem, rośnie liczba punktów, która w 2018 roku wyniosła 25 000, wzrastając o kolejne 7 000 w stosunku do roku poprzedniego. Co istotne, punkty to już nie tylko paczkomaty, ale wiele sieci i lokalizacji jak m.in. sklepy, kioski, placówki Poczty Polskiej. Misją serwisu Bliskapaczka.pl jest właśnie pomoc w odnalezieniu najbardziej dogodnego rozwiązania – od wyboru firmy kurierskiej, po miejsce, do którego zostanie przywieziona paczka.

Dostawy do punktów popularne nie tylko w największych miastach

Jak wykazały dane firmy Sendit, w 2018 roku najwięcej przesyłek dostarczono do punktów za pośrednictwem platformy Bliskapaczka.pl na terenie największych miast Polski, takich jak kolejno m.in.: Warszawa z wynikiem 33 047, Kraków – 13 639, Wrocław – 13 131, Poznań – 8 999, Gdańsk – 8 865, Gdynia – 4 077, Rzeszów – 2 937 czy Opole z wynikiem 1 917. Chociaż najwięcej, bo 27,4% wszystkich dostaw do punktów odnotowano w największych miastach Polski powyżej 500 000 mieszkańców, zaraz za nią plasują się miasta dawniej wojewódzkie, o zaludnieniu w przedziale 100 000 – 500 000 z wynikiem 26,9%. Za nimi, kolejno: miasta od 30 001 do 100 000 mieszkańców – 22,1%, miasteczka od 10 001 do 30 000 z udziałem 17,1% oraz niewielkie miejscowości do 10 000 mieszkańców, na terenie których dostarczanych jest 6,5% wszystkich przesyłek do punktów.
Zaskakujące były wyniki dotyczące liczby odbiorów w punktach w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, gdyż okazuje się, że współczynnik ten jest najwyższy w mniejszych miejscowościach, często należących do aglomeracji miejskich. Liderem pod tym względem w 2018 roku była miejscowość Koziegłowy z wynikiem 59,5, a za nią, kolejno, m.in.: Podkowa Leśna z wynikiem 45, Przecław – 39,2, Siechnice – 38,8, Dobra – 32,4 czy Serock z wynikiem 30,8. Dla porównania, spośród dużych miast (pow. 500 000 mieszkańców), najlepiej w tym rankingu wypadł Wrocław, który uplasował się na 33 pozycji z wynikiem 20,8. Warszawa zajmuje okrągłe, 50 miejsce z wynikiem 19,2. Można więc zauważyć, że dostawa do punktów jest najpopularniejsza wśród mieszkańców małych miejscowości.
Jak się okazuje, najwięcej paczek w punkt Polacy zamawiają w okresie przedświątecznym i świątecznym, tj. w październiku, listopadzie oraz grudniu, który dominuje pod tym względem. Z kolei najmniej – na przełomie wiosny i lata.

Dostawa w punkt vs. tradycyjne dostawy kurierskie pod drzwi

Tradycyjne przesyłki kurierskie pod drzwi wciąż cieszą się wśród Polaków największą popularnością, jednak z roku na rok rośnie również zainteresowanie dostawami do punktów.
Jak wynika z danych platformy Sendit.pl, ich liczba w 2018 roku – w stosunku do poprzedniego – wzrosła o blisko 39%. Interesujące wydają się również najchętniej wybierane przez Polaków punkty dostaw – w 2018 najwięcej przesyłek, spośród 25 000 punktów w całej Polsce, odebrano w paczkomatach InPost przy ul. Jerzego Bajana 1 we Wrocławiu z wynikiem 345. Punkt zlokalizowany jest przy hali Tęcza cieszącej się popularnością wśród mieszkańców osiedli Gądów i Na Skrzydlatej, ale również z powodu umiejscowienia w pobliżu istotnej linii tramwajowej łączącej osiedla z centrum miasta. Wśród liderów znalazł się również warszawski punkt InPost przy Al. Komisji Edukacji Narodowej 14 przy stacji metra na Kabatach z wynikiem 329 oraz w Poznaniu, przy ul. Opieńskiego 1 – z liczbą 325. Punkt zlokalizowany jest w okolicy dużych osiedli mieszkalnych w bezpośrednim sąsiedztwie istotnej linii tramwajowej.

– Polacy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych dostaw pod drzwi, na rzecz odbioru przesyłek w punktach, które są bardzo wygodnym rozwiązaniem. Żyjemy w coraz większym biegu, często trudno jest nam określić godziny, w których będziemy przebywali w pracy czy domu, aby odebrać przesyłkę. Właśnie po to stworzyliśmy serwis Bliskapaczka.pl umożliwiający nadanie i odbiór paczek w wybranym przez klienta miejscu. Serwis łączy wiele partnerskich sieci: kioski RUCHu, paczkomaty InPost, placówki Poczty Polskiej, stacje Orlen i Lotos, sklepy Żabka i FreshMarket, a także punkty DPD Pickup. Z reguły jest to tańsza usługa, a dodatkowo to nie my czekamy na paczkę, tylko paczka na nas – mówi Wojciech Kliber, Członek Zarządu Sendit S.A., Co-Founder Bliskapaczka.pl.

Które firmy kurierskie realizowały najwięcej dostaw w punkt?

W 2018 roku największą popularnością cieszyły się punkty InPost, w których Polacy odebraliponad 76% wszystkich paczek. Zdecydowanie mniej przesyłek odnotowano kolejno w: Kioskach Ruchu, placówkach Poczty Polskiej, DPD oraz UPS.
– Do tej pory na rynku brakowało rozwiązania, które dawałoby dostęp do całego bogactwa i różnorodności sieci i lokalizacji punktów, jakie funkcjonują w Polsce, a jednocześnie byłoby na tyle proste i intuicyjne, żeby potrafił z niego skorzystać każdy użytkownik internetu. Stworzyliśmy rozwiązanie oparte na doświadczeniach m.in. serwisów bookingowych, które wykorzystuje mapę jako centralne narzędzie komunikacji dla klienta. Dzięki temu każda osoba może wybrać miejsce, w którym paczka ma na nią czekać, na podstawie istotnych z jej punktu widzenia kryteriów: lokalizacji, bliskości komunikacji miejskiej, dostępności parkingu czy innych usług potrzebnych w codziennym życiu. Ponadto każdemu sklepowi internetowemu umożliwiliśmy integrację wszystkich rozwiązań i rozliczanie wysyłek jedną fakturą przy jednoczesnym obniżeniu kosztów, pozostawiając elastyczność własnej umowy i własnych rozrachunków z przewoźnikami – mówi Wojciech Kliber, Członek Zarządu Sendit
S.A., Co-Founder Bliskapaczka.pl

Informacji udzieliła: Katarzyna Dworzyńska, Head of Business

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

O Mateusz Urbaniak 201 artykułów
Redaktor portalu.