Czy możliwe jest obniżenie kosztów monitoringu GPS flot samochodowych? Firma Truckapp.pl chce nas przekonać że tak.
Informacja o bieżącej pozycji samochodu jest podstawową daną, potrzebną przy planowaniu procesu logistycznego i zapewnienie spedytorowi łatwego dostępu do takich informacji jest dziś „must-have” skutecznej organizacji pracy w przedsiębiorstwie logistycznym.
Truckapp.pl wychodzi na rynek z produktem sprofilowanym pod branżę transportową i mającym zapewnić jej użytkownikom możliwość monitorowania aut za darmo. Sposób na to jest prosty: zamiast montować w samochodzie kosztowny system GPS Truckapp proponuje przekształcenie komórek, w które wyposażeni są kierowcy w pełnoprawne nadajniki GPS. Możliwe jest to dzięki instalacji na komórce darmowej aplikacji Truckapp, którą można pobrać ze sklepu Google Play. Aplikacja po zainstalowaniu na smartfonie kierowcy pobiera dane o lokalizacji z GPS telefonu i wysyła je do systemu, który wyświetla pozycję kierowcy na mapie w przeglądarce. Informacja ta jest widoczna oczywiście tylko dla użytkownika który zarejestrował się w systemie Truckapp i założył dane zlecenie. Prywatność użytkowników chroni indywidualne hasło i protokół Https zapewniający prywatność danych.
Dodatkową funkcją systemu jest możliwość udostępniania podglądu pozycji kierowcy osobom zaangażowanym w dany transport (handlowcom, magazynierom, klientom itd.) Spedytor nadzorujący dany ładunek może udostępnić taka informację klientowi, wysyłając mu mail z systemu z linkiem, którego uruchomienie pozwala zobaczyć aktualną pozycję interesującego go ładunku. Zdaniem twórców Truckapp ta funkcjonalność ma przeciwdziałać tworzeniu się „łańcuszków informacyjnych” w których klient dzwoni do spedytora z pytaniem o lokalizację auta, ten z kolei do kierowcy itd. Dzięki Truckapp wszyscy zaangażowani w transport mogą widzieć pozycję kierowcy online, co zmniejsza czas poświęcany na obsługę dostaw i minimalizuje ryzyko w łańcuchu transportowym.
Atutem systemu Truckapp jest łatwość jego wdrożenia w przedsiębiorstwie. Właściciel firmy rejestruje konto, zaprasza do niego spedytorów a ci zakładają zlecenia monitoringu na numery kierowców którymi się opiekują. Po stworzeniu takiego zlecenia system wysyła do kierowcy smsa z linkiem pod którym ten może pobrać Truckapp. Twórcy programu przekonują iż w ciągu 15 minut można w ten sposób „podpiąć” do systemu flotę 100 aut – i to nie odchodząc od komputera. To ogromne ułatwienie w dostępności systemów GPS w porównaniu z obecnymi standardami.
Zdaniem twórców Truckapp na dostępności systemu powinny skorzystać również firmy spedycyjne i produkcyjne, a więc takie, które nie posiadają własnej floty i organizując transport opierają się na autach podwykonawców. W chwili obecnej wraz z wysłaniem zlecenia transportowego zleceniodawca zdany jest na wiarę, iż firma transportowa dopełni warunków zlecenia. Dzięki Truckapp możliwe staje się szybkie i proste monitorowanie flot nie należących do danej firmy; na czas wykonywania danego transportu zleceniodawca może obserwować postęp w wykonywaniu zlecenia na tych samych prawach co koordynator w firmie transportowej. Z pewnością zapobiegnie to wielu nadużyciom.
Czy system Trcukapp rzeczywiście jest darmowy? Prezes Witold Dąbrowski zapewnia że tak. Obecna wersja systemu z podstawowymi funkcjonalnościami jest bezpłatna. Możliwe, iż w przyszłości pojawią się wersje premium tego rozwiązania, ale wtedy użytkownik będzie mógł zdecydować czy chce dopłacić za dodatkowe funkcjonalności, czy też nie. Oczywiście pozostaje kwestia kosztów transmisji danych – zamieniona w GPS komórka musi wysłać dane do systemu co pochłania dane komórkowe i ten koszt ponosi właściciel telefonu. Jednak jak zapewniają twórcy działająca non-stop aplikacja wysyła w ciągu miesiąca nie więcej niż 15 MB danych. Przy dzisiejszych standardach abonamentów telefonicznych, gdzie operatorzy sieci komórkowych „dają” użytkownikom darmowe gigabajty danych, ten koszt może zostać pominięty. Tyczy się to także danych pobieranych poza granicą kraju – zgodnie z nowymi przepisami stawki roamingowe na transmisje danych staniały 30.04.2016 czterokrotnie a od 15.06.2017 mają zostać zniesione całkowicie.
Zapraszamy zatem do przetestowania tego rozwiązania. Czy stanie się ono standardem?