11 lutego br., na łamach portalu Busiarze.com.pl – Szybki transport udostępniliśmy ankietę dla kierowców. Ku naszemu zaskoczeniu wiele osób wzięło w niej udział. Dziś chciałbym skupić się na jej wynikach.
- Czy posiadasz działalność gospodarczą? Prawie 80% kierowców powiedziało „NIE” działalności gospodarczej. To duży progres w przeciwieństwie do oglądanych ofert na portalach i serwisach związanych z pracą. Chciałbym tutaj odnieść się do ostatnich wydarzeń z kierowcami na swojej działalności. Kilka osób w prywatnych wiadomościach pyta nas – czy warto zakładać działalność? – zazwyczaj staram się nie odpowiadać wprost na to pytanie. Dzisiaj jak widzicie odpowiedź brzmi, że nie! Wracając jednak do tematu – kierowca, który posiada działalność a nie ma swojego auta i tak musi posiadać milog, przedstawiciela na Francję. Zatem czy aby na pewno to dobre wyjście sytuacji?!
- Jaką masz obecnie stawkę?
Jak widać na powyższym diagramie blisko 62% kierowców ma płacone dniówki. Na drugim miejscu pojawia się czysta kilometrówka (19,1%). Na trzecim miejscu 11% kierowców potwierdza, że ma ustaloną stałą sumę plus do tego diety. Tylko 8% ankietowanych ma podstawę plus kilometry. - Ile miesięcznie otrzymujesz wynagrodzenia netto PLN (na rękę)?
Przy tym wykresie chciałbym się na chwilę zatrzymać. 2,2% ankietowanych zaznaczyło opcję 2000 złotych a 4,5% że między 2001 a 3000 złotych. Mowa tu najprawdopodobniej o kierowcach krajowych, których obecnie stawki na rynku krajowym nie są mega wygórowane. Jak pisaliśmy pod koniec zeszłego roku stawka na kraju to około 120 złoty dzień pracy.
Tylko 9% ankietowanych odpowiedziało, że zarabia od 6001 do 7000 złotych. W 96% osoby te wcześniej zaznaczyły opcję działalności gospodarczej.
Największa jednak grupa ankietowanych (41,6%) odpowiedziała, że ich zarobki mieszczą się między 40001 a 5000 złotych. Natomiast „szóstkowiczów” mamy tylko 16,9%! - Jaki system jazdy masz obecnie? Tutaj dużych rewolucji nie mieliśmy 78% ankietowanych stwierdziło, że jeździ w systemie 21 dni w trasie i 7 w domu. Na drugim miejscu blisko 16% jeździ 31 dni na 14 dni w domu. 7 dni na 7 dni to tylko 2,2% procent.
- Wykształcenie
Najwięcej kierowców posiada wykształcenie średnie – 60,7%, 24,7% – zawodowe, podstawowe to 10,1%, 4,5% – to kierowcy z wyższym wykształceniem. - Ile w ostatnich 48 miesiącach (4 lata) zmieniałeś pracodawcę?
Jak widać na załączonym powyżej obrazku kierowcy bardzo rzadko zmieniają swoich pracodawców. 60% kierowców zmieniło pracodawcę – raz w przeciągu czterech lat. 20% natomiast dwa razy, 15% – trzy razy. Do tego pytania dodaliśmy pytanie otwarte. - Co było przyczyną zmiany pracodawcy? W tym pytaniu wybraliśmy tylko odpowiedzi pierwszych osób. Dodam, że pytanie nie było obowiązkowe ale ankietowani odnieśli się do powyższego zapytania i odpowiadali m.in.:
- Ile według Ciebie powinien zarabiać na dzień kierowca w systemie 3/1?
Kolejne pytanie to także pytanie otwarte. Zastanawiamy się jednak czy aby dobrze sformowaliśmy pytanie gdyż większość osób odpowiadało sumy z kosmosu.
Najtrafniejszym wpisem jest właśnie wpis „Minimum 220 złotych dniówki kierowca z doświadczeniem i bezproblemową jazdą . Pozostali 200 l”. Dodam, że 46 osób wpisało kwotę 200 złoty, 220-230 złoty pojawiło się 28 razy. Dla rozluźnienia sytuacji gdyby kierowca zarabiał 7000 złotych za dzień to mógłby być najbogatszym człowiekiem w Polsce, gdyż za trasę 21 dni to 147 000 złotych. W ciągu roku to 1 764 000 złotych! - Co według Ciebie można zmienić w zatrudnianiu kierowców?
- Jak Twoim zdaniem można wpłynąć na bezpieczeństwo kierowców? Tutaj kierowcy zwracają uwagę na sen. „Przede wszystkim uwzględniać czas na sen kierowcy oraz nie traktować go jak nr na tablicy. Pieniądze nie są najważniejsze”, „Zminimalizować przemęczenie”, „Wszystkie nocki spanie i nie poganiać kierowca też musi się wyspać zjeść umyć się A nie tylko gonić też jest człowiekiem i nie może tych rzeczy zrobić na zapas A i jeśli o mnie chodzi to krótsze wyjazdy niż 3/1 bo z rodziną też chciałoby się powiedzieć A najlepiej jakby polscy transportowcy podnieśli stawki i nie byłoby trzeba wyjeżdżać za granicę”. „Dac ludziom do zrozumienia, że ta praca nie jest dla wszystkich. Jeden bez problemu pojedzie 20h a drugi po 8h ma już dosyć.”
- Podsuwanie
Nie chciałbym już tutaj wiele dodawać. Postanowiłem dodać kilka interesujących wpisów, które pojawiły się w ankiecie.
„Musza zmienić się stawki zarobki pracowników . Kierowca busa wykonuje ciężą prace od kierowcy TIR-a . Chodzi o czas pracy . Nie raz jechałem 35 h jak mam tyle jechać, a dam radę to i muszę wiedzieć za co, a nie przyjdę i jeszcze mnie potrącają z wynagrodzenia. Należy docenić to. W nocy nie jeden toczy walkę ze śmiercią. Jeden ją wygra, a drugi przegra. Kolejna uwaga ale dla firm pseudo biznesmenów, którzy chcieli podbijać EU. Buraki psujące rynek. Stawki mogłyby być większe za km gdyby nie były zaniżane. Za błędy pseudo biznesmena odbija się to na kierowcy, potrącanie bądź nawet niewypłacenie wynagrodzenia.”
Bardzo dobry pomysł – warto rozważyć na posiedzeniu TLP
Potrzebny jest system do weryfikacji firm i pracowników. Kierowca nie powinien brać odpowiedzialność za decyzje pracodawcy. Pracodawca otwierając firmę bierze na siebie odpowiedzialność za pracownika, za zlecenia za to by to wszystko się rozwijało.
W ankiecie wzięło udział 1086 osób w dniach od 11 do 13 lutego 2019 roku. Ankieta przeprowadzona na zlecenie portalu Busiarze.com.pl!