„Loi Macron” zbiera żniwa w Polskim transporcie

Temat artykułu nie jest przypadkowy. Jak informowaliśmy pod koniec ubiegłego miesiąca francuskie służby mundurowe rozpoczęły kontrole i Polscy przewoźnicy płacą i płaczą.

Najwięcej mandatów jest za brak przedstawiciela na terenie Francji. W 90 % płacą je kierowcy, którzy mają działalność gospodarczą jednoosobową i uważają, że nie potrzebują przedstawicieli. Nic mylnego – każdy przewoźnik ma mieć swojego przedstawiciela a nie jak dotąd twierdzono, że wystarczy przedstawiciel firmy/spedycji pod którą jeżdżą.

Nowe przepisy uderzają najbardziej właśnie w kierowców, którzy założyli DG, bo teraz na nich spoczywa opłacenie 50€/m-c za przedstawiciela.

Zdarzają się także problemy firm które mają przedstawiciela i dzisiaj podano komunikat a brzmi on następująco:

Szanowni Państwo,

W wyniku przeprowadzonych już kilkunastu kontroli z udziałem Przedstawicieli na terytorium Francji otrzymaliśmy pierwsze spostrzeżenia i wnioski, które prezentujemy poniżej:

1. Przedstawiciele proszą o weryfikację i dopełnienie formalności związanych z zaświadczeniami, które kierowca powinien mieć w kabinie pojazdu oraz prawidłowe ich wypełnienie (sprawdzić poprawność danych kierowcy/firmy, daty obowiązywania dokumentu, sposób wynagradzania pracownika).
2. Brak wymaganego zaświadczenia w samochodzie ciężarowym podlega karze grzywny, która wynosi do 750 EUR. Nakładane również mogą być kary administracyjne w wysokości: do 2000 EUR na oddelegowanego pracownika oraz do 4 000 EUR w przypadku ponownego uchybienia. Całkowita kwota kary grzywny nie może być wyższa niż 500 000 EUR.
3. Na liście płac powinno się znaleźć wyrównanie za prace we Francji zarówno w kwotach PLN jak i EUR. Wynagrodzenie netto za pracę w Polsce powinno być również przeliczone na EUR.
4. Sposób wypłaty: Inspektorzy jasno się wyrazili podczas kontroli, że zwykłe oświadczenie kierowcy o otrzymaniu wynagrodzenia za czas pracy we Francji może nie wystarczyć. Najlepiej aby było to potwierdzenie przelewu z banku i odpowiednio nazwane w tytule przelewu np.: „Wynagrodzenie za czas pracy przepracowany na terytorium Francji – lipiec 2016”.
5. Wymagana jest również kopia formularza A1 dot. ubezpieczenia kierowcy obejmujący okres oddelegowania do pracy na terytorium Francji.

Komunikat Polskiej Unii Transportu

Kary się posypały a sądy są bezradne w stosunku do przewoźników. Każdy powinien stosować się do przepisów panujących w danym kraju. Kontrole są w pełni legalne a brak zapłaty może skutkować odebraniem prawa jazdy przewoźnikowi wraz z konfiskatą pojazdu.

Polscy przewoźnicy jednak nie znaleźli jeszcze rozwiązań na tą sytuację a co za tym idzie pociagneli tylko kierowców do odpowiedzialności za przedstawicielstwo. Kontrole w grudniu mają stać się jeszcze liczniejsze niż obecnie.

Od autora:

Ponieważ materiał wzbudził wiele kontrowersji i nasza skrzynka pocztowa została zasypana pytaniami chciałbym odpowiedzieć na kilka pytań:

Kierowca, który jest właścicielem firmy (Działalność gospodarcza) tzw. przedsiębiorca powinien mieć przedstawiciela jeśli jeździ pod spedycją i nie jest on przewoźnikiem. O co chodzi? Jeśli w CMR w polach 16 i 23 nie ma jego pieczątki (pieczątki jego firmy) a jest spedycji wymagana jest obecność przedstawiciela i spełnienia wszystkich warunków przepisów „Loi Macron”. Natomiast jeśli przewoźnikiem jest właściciel działalności gospodarczej i w w/w polach jest pieczęć jego firmy to jest on zwolniony z obecności przedstawiciela. To samo dotyczy tzw.  CMR neutralnych – podczas takiego transportu drogowego – musi on mieć przedstawiciela.

Dementujemy także plotki dotyczące prowadzenia „tacho”. NIE MA TAKIEGO OBOWIĄZKU!

Fakt, że osoby które jeżdżą pod przedstawicielem otrzymują tabele do wypełnienia ile czasu przepracowali na terytorium Francji – nie ma to nic wspólnego do przestrzegania przepisów czasu pracy. Mówię tu w odniesieniu do czasu pracy aut dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony.

Francuzi podczas kontroli mają prawo skontrolować stan trzeźwości oraz stan pod wpływem środków odurzających – narokotestem. Przypominamy, że kierowca jest w pracy podczas wykonywania transportu drogowego i winien być trzeźwy!

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

O Mateusz Urbaniak 125 artykułów
Redaktor naczelny portalu busiarze.com.pl - mateusz@busiarze.com.pl lub urbaniakmateusz@gmail.com. Od 2006 roku dziennikarz i fotoreporter wydawnictwa Polskapresse sp. z o.o. Kierowca krajowy i międzynarodowy transportu lekkiego w latach 2009 - 2017