Mariusz Plat apeluje do firm transportowych

Dzisiaj na Politechnice Rzeszowskiej odbyło się spotkanie firm transportowych z terenu miasta i gminy Rzeszów oraz powiatów ościennych. Organizatorem spotkania był portal Busiarze.com.pl.

Portal Busiarze.com.pl oraz firmy z Podkarpacia przyłączają się do akcji przeciwko molochom spedycyjnym, które wykorzystują małe firmy aby wyciągnąć od nich pieniądze ciężko zarobione. Pan Mariusz Plat, który jest autorem poniższego postulatu z dnia 9 lipca br. przedstawił dokładnie jak to się odbywa i ile zostaje przewoźnikowi. Tym samym postanowiliśmy zorganizować  spotkani i jednoznacznie przyłączyć się do postulatu.

SPEDYCJE TO NIE BOGOWIE.. A TAK SIE ZACHOWUJĄ…
CZAS SKONCZYC Z NOTORYCZNYM ŁAMANIEM PRAWA !!!

Proszę przeczytaj ten artykul do końca, lub daj do przeczytania właścicielowi Twojej firmy TRANSPORTOWEJ.

Nie twierdze, ze spedycje nie sa potrzebne. Wszak nasza firma tez zajmuje się spedycja, jednak to co polskie spedycje gotuja przewoznikom jest trudne do nazwania w normalnych i kulturalnych słowach… Oczywiście – SPEDYCJE pelnia wazna role w lancuchu transportowym, jednak powinny to robic uczciwie… Jednak takich uczciwych firm spedycyjnych jest może 5 %.

Po pierwsze… Przewoznik ma same obowiązki, nic mu nie wolno, a już na pewno się spoznic…
Za to spedycje maja same prawa… i wolno im w nieskonczonosc przedluzac terminy platnosci a przewoźnika traktować TOTALNIE bez szacunku…

Czy to zgodne z prawem ?

Absolutnie nie..
Po pierwsze zapisy o wydluzaniu terminów platnosci, bo nie dostarczyles w 7 czy 14 dni oryginałów CMR sa lamaniem Art. 4 Konwencji CMR. Dla nieświadomych – nawet nie dostarczenie w ogóle CMRów nie zwalnia z obowiązku zaplaty…

Zrodla oficjalne:

1. http://www.adwokatwtransporcie.pl/czy-nadawca-moze-odmowic…/
2. https://transplace.eu/…/zlecenia-transportowe-jak-nie-wpasc…
Po drugie terminy platnosci wedlug obowiazujacego prawa nie moga byc dluzsze niz 60 dni. Reguluje to Ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. (Dz. U. z 2013 r. poz. 403).
Ich wydluzenie może nastapic wyłącznie w ekstremalnych sytuacjach, do których NIE ZALICZAMY nie terminowej dostawy dokumentów CMR, bo ten fakt w ogóle nie ma nic wspólnego z obowiązkiem zaplaty.

Nie wspomnę już o sytuacjach, ze towar ma zawsze dojechać na jutro (mimo, ze trzeba zrobić 2000 km), a fracht jest warty 100 eur przy wadze 400 kg… Jak się spóźnisz choćby minute – problemów nie ma końca, a zachowania spedytorów sa zwyczajnie tragiczne.

W większości przypadkow na rozładunku dowiadujesz się, ze jakby towar nawet dojechal za 2 dni to nic by się nie stało, a na jutro tez by było super, ale spedytor WYMAGA BYĆ na wczoraj… i od tego liczy kary…
Mielismy tez sytuacje, ze spedycja zlecila nam transport ladunku 350 kg z dostawa z UK do Polski w 30 godzin (w doładunku) za 120 eur i 60 dni terminu platnosci, a sami dostali za ten ladunek za 1230 eur i płatne z góry….. Uczciwosc ? W którym miejscu ? ??
Potem zdziwienie klienta, dlaczego towar przyjechal w doładunku… skoro on za to zaplacil jako ladunek solo… Pretensje oczywiście były do nas jako do przewoźnika…
Takim sposobem przewoźnicy staja się darmowym bankiem finansującym dzialalnosc firm spedycyjnych…

Tylko, ze to przewoznik musi zaplacic za paliwo, prom, naprawę i utrzymania auta, leasing (z góry lub z bardzo krótkim terminem platnosci), to przewoznik musi oplacic koszty pracownika ( w większości po każdym kolku, czyli co tydzień, wreszcie to wlasciciel firmy transportowej jest budzony w srodku nocy przynajmniej 5 x w tygodniu bo cos się dzieje…

A jak poinformujesz spedytora o jakimkolwiek problemie niejednokrotnie usłyszysz odpowiedz „To nie mój problem. Towar ma dojechać na czas… Twój problem jak to zrobisz.” ; „mnie to nie obchodzi”.
Prawda jest taka, ze kupując auto trzeba zamrozić minimum 15 000 eur na koszty finansowania spedycji..

Czy to wszystkie problemy ? jest ich miliony…
Do następnych i najbardziej spotykanych należy zapis w pkt 16, ze to spedycja jest przewoźnikiem…
Tylko w razie wypadku, uszkodzenia, lub jakiegokolwiek roszczenia – żaden ubezpieczyciel nie wyplaci odszkodowania !!! Co zrobi spedycja ? Zrzuci cala odpowiedzialność na przewoźnika !

Kiedy by było uczciwie ?
Po pierwsze – Spedytorzy powinni zacząć brac odpowiedzialność za swoje czyny !
Po drugie Każdy chce zarobic- to normalne. Prowizja spedycyjna powinna oscylować w graniach 20-30 % . To zdrowe, uzasadnione i normalne. Jednak gdy prowizja wynosi 300 % lub więcej to mówimy chyba jedynie o patologii.
Terminy platnosci do 30 dni… To się prawie nie zdarza… a gotówki sa w mniej niż 1 %.

Co można zrobić ?
Jedyne rozsądne rozwiązanie to zabezpieczanie się w chwili przyjmowania zlecenia poprzez zapis
„Przyjmuje zlecenie do realizacji na warunkach w nim określonych z wykreśleniem punktów nie zgodnych z konwencja CMR”

To w razie problemów daje nam możliwość działania, a spedycja gdyby anulowała ładunek przyznałaby się bezpośrednio do łamania prawa.
Drodzy przewoźnicy – działajmy !
Jeśli popierasz nas w darzeniu do uczciwości – proszę w komentarzu pod tym postem umieścić słowo „POPIERAM”. Jeśli uzbieramy przynajmniej 100 takich komentarzy rozpoczniemy szersze działania majace na celu zwiększenie uczciwości w branzy transportowej

SZEROKOSCI !

Pisownia postulatu zachowana oryginalnie.
Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

O Mateusz Urbaniak 129 artykułów
Redaktor naczelny portalu busiarze.com.pl - mateusz@busiarze.com.pl lub urbaniakmateusz@gmail.com. Od 2006 roku dziennikarz i fotoreporter wydawnictwa Polskapresse sp. z o.o. Kierowca krajowy i międzynarodowy transportu lekkiego w latach 2009 - 2017