Senat w nocy z 13 na 14 grudnia przyjął senacki projekt zmian w podatku akcyzowym. Co ważne dla Busiarzy wpadają w ten podatek auta dostawcze. Musi on na szczęście przejść jeszcze ścieżkę legislacyjną i może ktoś się połapie jak dużo ten projekt może zmienić.
Dla uzmysłowienia sobie co oznaczają proponowane przez Senat zmiany proponujemy przeczytać komentarz użytkownika Dewoo1972 ze strony samar.pl do wywiadu z Senatorem PiS, Panem Grzegorzem Peczkisem:
„Senatorze Peczkis trochę pokory dla swojej wiedzy. Sprawozdanie które Pan wstawił na stronie Senatu nie
opiera się na żadnych faktach(..)
1) Przypominam że na pierwszych posiedzeniach komisji wskazywał Pan iż zmiany nie dotkną najuboższych – zmiany dotykają najuboższych najbardziej.
2) Pańska i resortu finansów propozycja dotycząca pojazdów do 3,5 t zabija mikroprzedsiębiorstwa. Jest to karanie najuboższych, na dorobku za nieuczciwość importerów którzy znaleźli furtkę na wysoką akcyzę.
3) Jako człowiek techniczny o tytule doktora powinien pan wiedzieć, że na dziury najlepsze jest łatanie a nie zmiany z drakońskimi przepisami – jest wiele PROSTYCH sposobów aby załatać obecnie dziurawą ustawę. (..)
4) Wszystkie dane o obecnym stanie to dane z poprzednich lat nie dotyczą stanu obecnego. Większość nieuczciwych importerów którzy sprowadzali pojazdy jako tak zwane ciężarówki już się nie odważą zrobić tego ponownie – kary i odsetki które zapłacili niektórych puściły z torbami – znam ten temat dość dogłębnie. Dla Skarbu Państwa ten temat nawet był opłacalny bo nawiązki które płacili nieuczciwi były najlepiej oprocentowanymi pieniędzmi w obecnych czasach dla skarbu państwa i to jeszcze nie koniec bo skarżone są nowe podmioty – minusem jest to że często kończy się to w sądach, ale przy okazji państwo zarabia w sądownictwie.
5) w tym wywiadzie nie wspomina pan o podstawie dla której się chełpicie zmianami ustawowymi czyli ŚRODOWISKO.
6) Elementarna sprawa PODATEK AKCYZOWY – jest podatkiem od dóbr luksusowych a czy pojazd zawłaszcza z małą pojemnością należy nazywać dobrem luksusowym?
7) Gdyby zmiany zmiany zostały wprowadzone na zasadzie pierwotnego założenia – zmniejszenia górnej
kwoty podatku do np 7,5% i dolnej do , zamknięcia furtki (zresztą nie można tego zrobić w świetle prawa) wyceny pojazdów uszkodzonych.
8) Zachłanność podatkowa powoduje że samochody sprowadzane zza Wielkiej Wody są clone w Niemczech,Holandii, Litwie gdzie zostaje 10% cła oraz 19% podatku (w przypadku Niemiec) nic nie
robicie abyśmy nie byli pośmiewiskiem celnym europy – każdy celnik niemiecki śmieje się w głos, że głupi ten naród polski bo daje im możliwość zarobienia na imporcie. Czy Pan o tym wiedział? (..) Szacuję że za granicą zostaje więcej kasy z VAT i Cła niż macie wpływów z samej akcyzy.
PROGNOZY:
Mam doświadczenie w tej branży (..) ponad 20lat. Mieliśmy okres składaków (…), mieliśmy okres zaniżania faktur do np 100 euro za pojazdu o wartości milion zł, teraz mamy temat pojazdów DMC 3,5t. Bo zaniżanie wartości celno-akcyzowej nie zauważam w stopniu zatrważającym (skoro pojazd jest uszkodzony to jego wartość jest niższa od pojazdu sprawnego technicznie)
Pańska propozycja spowoduje na 100%
– biedna część społeczeństwa będzie klepała i naprawiała zdezelowane zużyte pojazdy jak na KUBIE (warto aby Pan temu problemowi się przyjrzał)
– samochody dostawcze (np skrzyniowe ) będą klepana i naprawiane a w dalszej perspektywie powróci temat nagminnego przebijania numerów.
– spadną wpływy do skarbu państwa z tytułu importu pojazdów używanych (w listopadzie i grudniu
zarejestrowano tyle pojazdów, że rynek się nie tylko nasyci ale i przesyci.
W swojej zachłanności i samozachwycie zapomniał Pan o krzywej Lefera przekroczona jest już dawno.
Na 70%:
zwiększy się rejestracja pojazdów na terenie np. Czech co za tym idzie wielu przedsiębiorców „poczuje krew” bo zobaczy jak łatwo to zrobić i będzie rejestrowało działalność gospodarczą na tamtym rynku więc straty będą podwójne (z tytułu akcyzy oraz działalności (VAT, CIT ZUS itd)
Podsumowanie:
– na zmianie zyskają właściciele Lamborghini czyli 2 osoby w kraju!!!!
– producenci pojazdów czyli ani jeden obywatel polski!!!!!
– banki (nieznaczny wzrost sprzedaży pojazdów nowych) czyli kredyty i leasingi – czyli ponownie obcy kapitał
(wypływ kapitału przez banki). Straci całe społeczeństwo i to nie jest prognoza tylko namacalne fakty.(..)
(źródło: samar.pl)
A nasz komentarz? Wystarczy chyba wyliczenie ile wyniesie akcyza na poniższe modele wg senackiego projektu. Oczywiście mówimy o autach nowych z Euro6:
- Citroen Jumper, Peugeot Boxer, Ford Transit – 1950 zł
- Fiat Ducato, Renault Master – 9000 zł
- Iveco Daily 2998 cm3 – 14 000 zł (słownie czternaście-tysięcy-złotych-polskich)!
Nic dodać. Nic ująć 🙁
Dla ciekawych:
http://obliczakcyze2017.pl
Link do projektu senackiego:
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/Projekty/8-020-147-2016/$file/8-020-147-2016.pdf