Znamy stawki na „busie” w pierwszym półroczu 2018 roku!

Mamy już końcówkę wakacji a co za tym idzie kończy się powoli sezon na tak zwane szybkie kursy. Firmy transportowe które nie mają swoich umów z producentami a korzystają tylko i wyłącznie z giełd tracą. Pracodawca staje więc pod ścianą ale traci na tym także kierowca, bo stawki lecę w dół!

Dzisiaj jedna z znanych firm opublikowała raport wynagrodzenia kierowców. Raport ten przeprowadzono na 1600 osobach, które czynnie wykonują zawód kierowcy.

Według raportu w roku 2017 przeciętny kierowca zarobił 4800 PLN co jednak w pierwszym półroczu 2018 wzrosło o 4.17% i obecnie średnie wynagrodzenie kierowców to 5 032 PLN (netto). Raport ten zaznacza że najmniej zarabiają kierowcy busów.

Na kraju stawki te wynoszą od 1530 do 3000 PLN (netto)  jak czytamy w raporcie

Wciąż jednak 11,5% kierowców zarabia mniej niż 2000 netto miesięcznie. Są to najczęściej osoby pracujące lokalnie na samochodach dostawczych lub busach.

Stawki międzynarodowe przy trasach 3/1 i 4/1 obecnie wahają się do 4500 tysiąca netto.

Z raportu wynika, że aż połowa pracodawców oferuje na umowach najniższą krajową lub stawkę nie wyższą niż
2000 netto.

Zwracam tutaj uwagę, że w raporcie oprócz znanych systemów 3/1 i 4/1 pojawił się już system 6/2. I nie mówię tu o 6 dniach w trasie i dwóch w domu a 6 tygodniach w trasie. Jestem zaskoczony tym stanem rzeczy, bo jeszcze niespełna rok temu nikt o takim systemie nic nie pisał.

Wynagrodzenie

Chciałbym jeszcze chwilę poświęcić jednemu rozdziałowi tego raportu – mianowicie wynagrodzeniu. Moją uwagę przykuł rozkład procentowy odpowiedzi „Czy otrzymujesz wynagrodzenie na czas?” i tu jak słusznie zauważa autor raportu aż 6,4% kierowców “nigdy” lub “rzadko” otrzymuje wynagrodzenia na czas.

To informacja niepokojąca, tym bardziej, że wartość ta nie uległa większej zmianie w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przedsiębiorcy nigdy nie powinni uzależniać wypłaty wynagrodzenia od otrzymanych przelewów od kontrahentów co niestety jest najczęstszą przyczyną opóźnień w płatnościach. 77,4% kierowców otrzymuje wynagrodzenie na czas “zawsze” i choć wartość ta w przeciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła o 2,4 pp, wciąż jest bardzo dużo do poprawy w tym zakresie. Pracodawcy bardziej powinni się skupić na tym, aby przelewy z wynagrodzeniem trafiały na konto pracowników zawsze na czas, bo to nie tylko obowiązek, ale także główny czynnik, który wpływa na opinię o pracodawcy, a także rotację w jego firmie – czytamy w raporcie.

Autor raportu poszedł tak do przodu, że podzielił dokładnie ile zarabia się na danym typie auta. I tak:

BUS: BLASZKA  zarobki „na rękę” 2620zł

BUS: PLANDEKA  to od 1530 (codziennie w domu, piekarnie itd) max 3000 zł (od poniedziałku do soboty)

BUS: CHŁODNIA – 3000 na kraju, na europie ta stawka to około 4500-5200 netto

Niespełna 80% kierowców jest zadowolona ze swojej pracy a 40% osób uważa, że zarobki są bardzo wysokie. Tym samym warto zwrócić uwagę, że blisko połowa pracodawców nie ma problemu z znalezieniem kierowcy i z ewentualną rotacją.

40 % kierowców dowiaduje się z for internetowych o swoim pracodawcy, natomiast ponad połowa od znajomych. 1/4 pracodawców nie ma problemu z brakiem kierowców. Pracownicy a raczej potencjalni kierowcy sugerują się poniższymi kryteriami przyjęcia do pracy:

  • 81% zarobki
  • 51% opinia o firmie
  • 21 % jakością taboru

Autor raportu tak jak pisaliśmy wcześniej wykonał badania na kierowcach zawodowych wykonywający zawód kierowca.

 

Opracowanie własne na podstawie raportu Marcina Wolak na zlecenie TransJobs

 

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

O Mateusz Urbaniak 201 artykułów
Redaktor portalu.