Postanowiliśmy uruchomić nowy cykl wpisów pt. „Poznajemy dostawczaki sprzed lat”. Co jakiś czas będziemy Wam prezentować najciekawsze samochody dostawcze z przeszłości, często już kompletnie zapomniane. Powody takiego stanu są dosyć oczywiste – samochody użytkowe tak teraz, jak i przed latami były eksploatowane do granic możliwości i bardzo mała liczba dostawczaków z lat 60., czy 70. dotrwała do obecnych czasów. Stąd też ten typ aut zabytkowych na zlotach jest dla mnie zawsze bardzo interesujący.
Tydzień temu przyjrzeliśmy się Fordowi Taunus Transit, który sprzedawał się na Kontynencie. Ale na Wyspach w tym czasie lokalna dywizja Forda znana z późniejszego Transita „Świniaka” produkowała coś zupełnie innego. Konkretnie to chodzi o Forda Thames 400E.
Busika zaprezentowano w 1957 roku i kontynuowano jego produkcję do 1965 roku, kiedy to zastąpił go pierwszy oficjalny Transit, który nawiasem mówiąc był produkowany właśnie przez Ford UK. Z racji, że Thames 400E szedł głównie na rynek angielski to bardzo trudno spotkać go w kontynentalnej Europie. Małym wyjątkiem jest Dania, gdzie znajdowała się montownia tego modelu, choć odrobinę zmienionego w stosunku do oryginału – miał dłuższy rozstaw osi.
Stosowano tylko 2 silniki – jeden benzynowy, a drugi dieslowski konstrukcji Perkinsa. Pierwszy miał pojemność 1,7 i moc 53 KM, a drugi 1,6 i moc około 42 KM. Bus posiadał klasyczną konstrukcję ramową, silnik umieszczony z przodu między fotelem kierowcy i pasażera, a napęd przekazywany był na tył.
Początkowo występował tylko jak furgon i pickup, z czasem do oferty dołączył minibus, który wbrew pozorom nie był tylko przeszkloną wersją furgonu, bo posiadał inaczej zaprojektowane ścianki boczne.
Ogółem wyprodukowano 187 000 sztuk.
Materiał powstał przy współpracy z blogiem „Szrociaki”, na którym znajdziecie m.in. gigantyczną ilość zdjęć starych samochodów zarówno z naszego kraju, jak i z wielu innych państw.