Poznajemy dostawczaki sprzed lat cz. 13

Fot.: wikipedia


 

Postanowiliśmy uruchomić nowy cykl wpisów pt. „Poznajemy dostawczaki sprzed lat”. Co jakiś czas będziemy Wam prezentować najciekawsze samochody dostawcze z przeszłości, często już kompletnie zapomniane. Powody takiego stanu są dosyć oczywiste – samochody użytkowe tak teraz, jak i przed latami były eksploatowane do granic możliwości i bardzo mała liczba dostawczaków z lat 60., czy 70. dotrwała do obecnych czasów. Stąd też ten typ aut zabytkowych na zlotach jest dla mnie zawsze bardzo interesujący.

Dziś w naszych poszukiwaniach zapomnianych dostawczaków wracamy na Wschód, a konkretnie to na Łotwę. Mało kto kojarzy ten temat, ale Łotysze w latach 1976 – 1997 produkowali swojego własnego dostawczaka – nazywało się to RAF-2203 Łatwija (ros. РАФ-2203 Латвия, łot. RAF-2203 Latvija, potocznie nazywany „Rafik”).  W ZSRR to właśnie RAF był głównym producentem mikrobusów, a mimo to po dziś dzień jest praktycznie nieznany w Polsce. Ja sam nigdy nie widziałem Łatwiji na własne oczy, ale zapewne wiąże się to z tym, że my mieliśmy swoje odpowiedniki (Nysę i Żuka) i takie auto po postu nie było potrzebne na naszym rynku. Trzeba też szczerze przyznać, że „Rafik” był znacznie nowocześniejszym pojazdem od naszych rodzimych mikrobusów –  była to bowiem konstrukcja samonośna. Silnik to umieszczone podłużnie R4 o pojemności 2,5 litra i mocy od 95 do 98 KM znajdujące się z przodu pojazdu i napędzające tylną oś. Jednostka jest znana m.in. z Wołgi M-24.

Bazową wersją nadwoziową był mikrobus 2203, przewożący 11 pasażerów na trzech rzędach indywidualnych foteli i jednym miejscu z przodu obok kierowcy. Nadwozie miało dwoje drzwi dla kierowcy i pasażera z przodu, duże prostokątne drzwi do przedziału pasażerskiego po prawej stronie, otwierane do przodu, oraz drzwi z tyłu do przedziału bagażowego. Budowano niezliczone wersje, wśród nich sanitarki i inne wersje specjalistyczne (noszące odrębne oznaczenia), a pod koniec produkcji także nieliczne furgony i lekkie ciężarówki.

Osobliwością wśród radzieckich samochodów było to, że samochody RAF nosiły znak fabryczny i nazwę Latvija napisane literami alfabetu łacińskiego (używanego dla języka łotewskiego) – zamiast urzędowej cyrylicy.

Do zakończenia produkcji RAF-a w dużej mierze przyczynił się konkurencyjny, rosyjski GAZ Gazela produkowany na rynek w 1994 roku.

 


Materiał powstał przy współpracy z blogiem „Szrociaki”, na którym znajdziecie m.in. gigantyczną ilość zdjęć starych samochodów zarówno z naszego kraju, jak i z wielu innych państw.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

1 Komentarz

Komentowanie jest wyłączone.