Poznajemy dostawczaki sprzed lat cz. 6

Fot.: wikipedia


Postanowiliśmy uruchomić nowy cykl wpisów pt. „Poznajemy dostawczaki sprzed lat”. Co jakiś czas Wam będziemy prezentować najciekawsze samochody dostawcze z przeszłości, często już kompletnie zapomniane. Powody takiego stanu są dosyć oczywiste – samochody użytkowe tak teraz, jak i przed latami były eksploatowane do granic możliwości i bardzo mała liczba dostawczaków z lat 60., czy 70. dotrwała do obecnych czasów. Stąd też ten typ aut zabytkowych na zlotach jest dla mnie zawsze bardzo interesujący.

W najnowszym odcinku przenosimy się ze zgniłego kapitalistycznego Zachodu i przenosimy się do byłego NRD. Tam bowiem produkowano w latach 1961 – 1991 IFA Barkasa B1000, w wielkim skrócie przednionapędowe auto dostawcze oparte o konstrukcję Wartburga 311 tzw. Śledzia – czyli mamy coś bardzo oryginalnego – busa z silnikiem dwusuwowym! Początkowo stosowano trzycylindrowe silniki 900 cm³ 0 mocy 43 KM. W późniejszym okresie do oferty dołączył też model wyposażony w zmodernizowany silnik o pojemności skokowej zwiększonej do 992 cm³, osiągający minimalnie wyższą moc maksymalną – 46 KM. Trzeba przyznać, że to nie za dużo jak na auto dostawcze, ale podobno te silniki dawały radę, choć z drugiej strony nie były zbyt trwałe. Dopiero w 1989 roku podjęto próbę unowocześnienia tego pojazdu i rozpoczęto produkcję modelu B1000-1 wyposażonego w czterosuwowy silnik (typu BM 880) produkowany na licencji Volkswagena. Jednostka o pojemności skokowej 1272 cm³ i mocy 58 KM stosowana była również w samochodzie Wartburg 1.3. Wtedy też auto jechało już całkiem żwawo, choć straciło swoją unikalną cechę, czyli dźwięk i zapach dwusuwu. Fabrycznie nigdy nie stosowano diesli, lecz belgijski importer Barkasów począwszy od lat 80. montował w nich wysokoprężny silnik Forda o pojemności 1800 cm³.

Dosyć łatwo nasuwało się porównanie z zachodnioniemieckim VW Transporterem, lecz Barkas nie musiał się obawiać tego zestawiania. Silnik położony z przodu wpływał na niski próg załadunku i dużą przestrzeń towarową, czy osobową.

Oferowano go w niezliczonych wersjach, ale naszym zachodnim sąsiadom na pewno najbardziej zapadła w pamięć wersja policyjna.

Produkcja Barkasa została zakończona 10 kwietnia 1991 roku. Pomimo, że był to jedyny dostępny komercyjnie w NRD samochód dostawczy to przez 30 lat wyprodukowano tylko 175 740 egzemplarzy modelu B1000 i B1000-1.

 


Materiał powstał przy współpracy z blogiem „Szrociaki”, na którym znajdziecie m.in. gigantyczną ilość zdjęć starych samochodów zarówno z naszego kraju, jak i z wielu innych państw.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze