Poznajemy dostawczaki sprzed lat cz. 9

800px-Mercedes_L319_BW_1Fot.: wikipedia


 

Postanowiliśmy uruchomić nowy cykl wpisów pt. „Poznajemy dostawczaki sprzed lat”. Co jakiś czas Wam będziemy prezentować najciekawsze samochody dostawcze z przeszłości, często już kompletnie zapomniane. Powody takiego stanu są dosyć oczywiste – samochody użytkowe tak teraz, jak i przed latami były eksploatowane do granic możliwości i bardzo mała liczba dostawczaków z lat 60., czy 70. dotrwała do obecnych czasów. Stąd też ten typ aut zabytkowych na zlotach jest dla mnie zawsze bardzo interesujący.

W dzisiejszym odcinku kontynuujemy przegląd zabytkowych dostawczaków Mercedesa i to moim ulubionym modelem – Mercedesem L319. Mam słabość do tego auta, bo jego spłaszczony „pyszczek” jest naprawdę uroczy i przypomina mopsa, albo jakąś rybę głębinową.

Generalnie można by go określić jako ciężki samochód dostawczy – jego następcą był opisywany w zeszłym tygodniu Mercedes T2, co dużo mówi o jego pozycjonowaniu na rynku.

W kwestii koncepcji busa to Mercedes poszedł inną drogą niż VW i zaproponował nowoczesną architekturę typu „cab over engine”. Silnik znajdował się bowiem za tym charakterystycznym spłaszczonym przodem, a kabina kierowcy nad silnikiem. Napęd był przekazywany na tylną oś. Masa całkowita pojazdu wynosiła 3600 kg, a ładowność w zależności od wersji od 1600 do 1800 kg. Początkowo jako źródło napędu wykorzystywano wysokoprężną jednostkę R4 1.8 o mocy 44 KM (oznaczenia L319D), pozwalającą na osiągnięcie „zawrotnej” prędkości maksymalnej rzędu 80 km/h. W późniejszym czasie oferowano także benzynowy motor R4 1.9 o mocy 66 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do wręcz „astronomicznych” 95 km/h. W późniejszym czasie podniesiono moc maksymalną silników do 56 KM w przypadku diesla i 81 KM w przypadku benzyny.

Przeszklony furgon nosił nazwę O319 i taki właśnie model widzimy poniżej:

MB_O_319_Panorama-Bus_vr

Samochód produkowano w latach 1955-1968. Pod koniec produkcji (w 1963 roku) zmieniono oznaczenia poszczególnych wersji – wysokoprężna otrzymała oznaczenie L405, benzynowa zaś L407. Oprócz tego występowały też warianty L406/L408. Produkcję zakończono w 1968 roku (1970 rok Hiszpania) – do tego czasu powstało około 140 000 egzemplarzy.

 


Materiał powstał przy współpracy z blogiem „Szrociaki”, na którym znajdziecie m.in. gigantyczną ilość zdjęć starych samochodów zarówno z naszego kraju, jak i z wielu innych państw.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze

2 Komentarze

Komentowanie jest wyłączone.