Polscy przewoźnicy coraz częściej otrzymują na terenie Francji i nie tylko mandaty po 2500 euro za tzw. ”kabotaż”. O co chodzi? Już Wam tłumaczymy!
Według Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 roku dotyczącego wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych wyodrębniamy kilka podstawowych informacji, dotyczących prowadzenia kabotażu.
1. Usługa musi być świadczona w zakresie międzynarodowego przewozu drogowego.
2. Aby móc realizować zlecenia kabotażowe, należy posiadać licencję wspólnotową, z której uwierzytelniony wypis powinien znajdować się w każdym pojeździe!!!
3. Niezbędne jest też przestrzeganie, by kabotażu dokonywał jedynie pojazd uczestniczący w ruchu międzynarodowym.
To oczywiście część ważnych informacji, które możemy wyczytać w rozporządzeniu. Bardzo dokładnie – myślę, że to akurat jest jasne dla nas wszystkich – rozporządzenie reguluje zasady dotyczące ram czasowych i jednorazowej liczby operacji (czyt. przewozu), jakie może wykonać przewoźnik podczas kabotażu. W zależności od tego, czy wyjechano bez ładunku czy też dokonano przewozu międzynarodowego, wytyczne te różnią się od siebie. W pierwszym wypadku istnieje możliwość dokonania jednego przewozu kabotażowego. Odbyć się on musi nie później niż 3 dni od wjazdu na teren danego kraju. Lepsze warunki zapewnia wykonywanie przewozów kabotażowych po wcześniejszym rozładunku na terenie danego państwa. Wtedy liczba dostępnych każdorazowo operacji rośnie do trzech, a czas na ich sfinalizowanie – ponad dwukrotnie, bo mamy czasu aż 7 dni od daty rozładunku. Tu także nie wszyscy wiedzą a prowadząc firmę powinni, iż każdy list przewozowy uważany jest za odrębne zlecenie kabotażowe. Czyli, jeśli przywozimy do danego kraju dwa ładunki i mamy dwie CMR to jasne jest, że zrobiliśmy to dwa razy a nie raz!
Podczas kontroli, kierowca zobowiązany jest do posiadania przy sobie:
międzynarodowy list przewozowy (CMR)
listy przewozowe (LP)
Warto pamiętać o tym, by wyżej wymienione dokumenty posiadały zarówno datę dokonania wyładunku towarów oraz numer rejestracyjny pojazdu, którym zostały przewiezione.
Przepisy francuskie uzależniają zakres odpowiedzialności przewoźnika wyłącznie od wagi przesyłki: przesyłki o wadze do 3 ton – 23 euro (około 20 SDR) za 1 kg wagi brutto, nie więcej niż 750 euro (około 665 SDR) za 1 paletę przesyłki o wadze 3 tony i więcej – 14 euro (około 12 SDR) za 1 kg wagi brutto, nie więcej niż 2.300 euro (około 2 tys. SDR) za 1 tonę odpowiedzialność za szkody spowodowane opóźnieniem w dostawie – do wysokości przewoźnego. Przepisy francuskie nie narzucają na przewoźników konieczności posiadania polisy OCP o określonej sumie gwarancyjnej. Nie rozróżniają też w tej kwestii pojazdów o DMC poniżej i powyżej 3,5 tony.
Jaka licencja na busa? czytacie to co piszecie na tym portalu?
2. Aby móc realizować zlecenia kabotażowe, należy posiadać licencję wspólnotową, z której uwierzytelniony wypis powinien znajdować się w każdym pojeździe!!!
W artykule pt. „Kabotaż dla pojazdów poniżej 3,5 t. Jakie są przepisy?” z dn. 21.02.2016r. użyto zwrotu: „Aby móc realizować zlecenia kabotażowe, należy posiadać licencję wspólnotową , z której uwierzytelniony wypis powinien znajdować się w każdym pojeździe!!! tylko do „zadań” kabotażowych a nie do prowadzenia działalności transportowej. Prosimy zapoznać się z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 w której wyraźnie jest napisane o aspektach wykonywanych przewozach kabotażowych.
W przytoczonym rozporządzeniu czytamy:
Na mocy dyrektywy 2006/94/WE przewóz rzeczy z wykorzystaniem pojazdów o maksymalnej masie całkowitej pomiędzy 3,5 tony a 6 ton został zwolniony z wymogu posiadania licencji wspólnotowej. Jednak przepisy wspólnotowe w zakresie transportu drogowego rzeczy mają zasadniczo zastosowanie do pojazdów o maksymalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony. Zatem przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być dostosowane do ogólnego zakresu stosowania wspólnotowych przepisów w zakresie transportu drogowego i przewidywać wyjątek jedynie dla pojazdów o maksymalnej masie nie większej niż 3,5 tony.
Jeszcze raz pytam o jakiej licencji dla busow mówicie?
Mam pytanie o kabotaż we francji gdyż co człowiek to inna opinia.
Z opowieści parkingowych oraz bycia świadkiem kontroli firmy z Monaco wynika iż we francji aby zrealizować operacje kabotażu i uniknać 3500E kary: Należy posiadać list przewozowy, tabele czasu pracy, umowe po francusku, licencje na przewozy we francji, siedzibe we francji potrzebny również dokument kabotażowy dla każdej operacji kabotażu z wyszczególnieniem pierwszej operacji kabotażowej, w niej jest zawarta kwota zarobków kierowcy, czas pracy dziennego oraz tygodniowego podstawowe dane. Dokument do pobrania na stronie ministerstwa transportu francji.
Francuskie przepisy podobno i tak dokładnie przeczytałem na stronie ich ministerstwa przewiduje iż przed rozpoczęciem operacji kabotażu należy towar miedzynarodowy rozładować. I tu jest klu pytania: czy faktycznie czy nie. Czy można sie doładować po przekroczeniu ranicy czy nie?
Jeśli wykonujesz tzw kabotaż to uzasadnione masz i odpowiedź brzmi Nie, natomiast opuszczając FR nawet po 99 razy tak możesz ładować.