Pensja minimalna obowiązująca polskich kierowców w Niemczech

1419381669_ocp

Do 1 stycznia 2015 roku coraz bliżej, więc czym prędzej wracamy do tematu pensji minimalnej w Niemczech. HGA Frachtvermittlung, Handel & Consulting Gmbh opublikowało dzisiaj na swojej stronie internetowej bardzo interesujący raport w formacie PDF. Może on stanowić kompendium wiedzy na temat pensji minimalnej z punktu widzenia polskich firm, zwłaszcza, że wszystkie informacje zostały czytelnie pogrupowane.

Dodatkowe kilka tygodni na przygotowanie

Niemieckie ministerstwo odpowiedzialne za pracę oraz finanse zapowiedziało, że do końca stycznia przyszłego roku stosowanie pensji minimalnej nie będzie kontrolowane. Przepisy będą co prawda obowiązywały już od 1 stycznia, lecz Niemcy chcą dać dodatkowe kilka tygodni na dostosowanie się firm do nowych zasad działania.

Dokumenty do zgłaszania kierowców do pracy na terenie Niemiec

Niemiecka służba celna opublikowała już dokumenty potrzebne do zgłaszania kierowców pracujących na terenie Niemiec. Właśnie na podstawie takich zgłoszeń ma być bowiem kontrolowane wypłacanie pensji minimalnych dla poszczególnych osób. Dokument dla firm transportowych znajdziemy na stronie internetowej www.zoll.de, w ramce po prawej stronie „Formulare zum Thema”, pod numerem „033037 (mobil)”. Taki formularz należy wypisać dla każdego kierowcy, który ma pracować na terenie Niemiec, zgłaszając go na maksymalnie 6 miesięcy. Następnie firma musi go wysłać faksem do Bundesfinanzdirektion West w Kolonii, na numer +49 (0) 221 964 870.

Jakiekolwiek wątpliwości w tej sprawie można rozwiać telefonicznie, pod numerem +49 351 448 34 520 / 510. Jest to telefon należący do wydziału Zentrale Informations & Wissensmanagement niemieckiej służby celnej w Dreźnie.

Dokumenty będą mogły być przechowywane w Polsce

W lutym przyszłego roku mają rozpocząć się kontrole dotyczące płacy minimalnej. W firmach transportowych będą one prawdopodobnie wyglądały nieco inaczej niż w innych branżach, gdyż Niemcy postanowili tutaj pójść z jedną rzeczą na rękę – wstępnie zapowiedziano, że dokumenty dotyczące zagranicznych kierowców jeżdżących po terenie Niemiec będą mogły być przechowywane w krajach ich zatrudnienia. Będzie trzeba przechowywać je przez aż dwa lata, a ponadto służba celna będzie musiała mieć pisemne potwierdzenie, że w razie chęci kontroli prześlemy nasze dokumenty do Niemiec, tłumacząc je uprzednio na niemiecki. Przypomnijmy, że w innych branżach konieczne będzie uciążliwe przechowywanie dokumentów w Niemczech, nawet w przypadku firm z zagranicznymi siedzibami.

O jakich dokumentach mowa?

W przypadku kontroli drogowej kierowca będzie musiał pokazać:

– kopię umowy podpisanej między pracownikiem a pracodawcą,

– potwierdzenie ostatnich kilku wypłat,

– dokładny spis wykonanych godzin pracy, pasujący do powyższych wypłat.

Nowe przepisy a kierowcy na samozatrudnieniu

Kierowcy prowadzający działalność gospodarczą zwolnieni są z otrzymywania pensji minimalnej i nie trzeba zgłaszać ich do służby celnej pod jednym bardzo ważnym warunkiem – licencja transportowa na Unię Europejską musi być na ich nazwisko. Bez tego będą oni traktowani jak zwykli pracownicy.

TLN zaleca następujące środki zapobiegawcze:

Niezwłoczne zgłoszenie kierowców, którzy mogą w najbliższym czasie pracować dla niemieckich zleceniodawców. Przygotowanie dla kierowców kopii stosownych umów, jak na razie bez tłumaczenia, choć w styczniu może się okazać, że i tłumaczenie na niemiecki będzie niezbędne.

Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Komentarze do artykułu

Komentarze