Nadal pracodawcy obniżają stawki dla kierowców małych ciężarówek – przechodząc z tzw. „dniówek” na kilometr. Stawka za tak zwaną dniówkę spada na przysłowiowy „łeb na szyję”. Problem pracodawców z otrzymaniem dokumentów A1 dla obywateli Ukrainy nie jest odczuwalny chyba tak aż bardzo jak można by się było wydawać.
Stawki frachtów jak widać przenoszą się bardzo szybko na pieniądze w portfelach kierowców międzynarodowych do 3,5 tony. Kierowca małej ciężarówki może liczyć obecnie na 0,25 – 0,27 gr z kilometra, natomiast Ci co jeżdżą na działalności mogą liczyć na 0,30 – 0,33 gr/km.
Ci co zostali jeszcze na „dniówkach” mogą liczy jeszcze na mniej więcej 150 – 170 PLN. Kierowca z doświadczeniem zarabia obecnie od 180 – 200 PLN!
Do bardzo duży spadek w porównaniu z trzecim kwartałem roku ubiegłego kiedy to mogli kierowcy liczyć na stawkę dzienną powyżej 200 PLN – dzień.
Firmy krajowe, które mają renomę obecnie oferują kierowcom za pracę od poniedziałku do soboty (14:00) wyceniają czas pracy kierowców na kwotę 3400 PLN, natomiast za dyspozycję od pon – pt około 3000 PLN. Stawki są stałe i od pewnego czasu trzymają się tej samej wysokości.
Z badania IBRIS wynika, że to właśnie wysokie wynagrodzenie najczęściej było głównym powodem podjęcia pracy w tym zawodzie. Inne argumenty, które przeważyły to: możliwość zwiedzenia świata, stabilność pracy i niezależność. Dla prawie 20 proc. ankietowanych, praca kierowcy była spełnieniem marzeń. Badanie IBRIS zostało przeprowadzone na zlecenie organizatorów akcji „Profesjonalni kierowcy”.