Czyli ciąg dalszy serialu ile Pali Master, Daily czy Boxer na bank.. tzn na bak ;-).
No właśnie. Na bak i to nie paliwa, ale właśnie bak AdBlue. Jakby nie patrzeć tak jest to na dziś podawane w folderach. Pisaliśmy w poprzednim artykule, że producent Renault Master deklaruje iż 22 litrowy zbiornik powinien wystarczyć na około 12 tys. km. Jak to wygląda w innych modelach samochodów ciężarowych do 3,5 tony obecnych na rynku, oprócz wspomnianego już Mastera?
Iveco Daily 3.0 – 25 l – bd. producenta o przebiegu
Ford Transit 2.0 – 21 l – producent szacuje na 10 tys. km
Peugot Boxer (Citroen Jumper) 2.0 – 15 l – też wg producenta wystarczy na 10 tys. km
VW Crafter 2.0 – 18 l – też na około 10 tys.
No właśnie. Około. Generalnie zużycie Adblue jest jednak tak niewielkie w stosunku do zużycia paliwa i na tyle zależne od sposobu jazdy, że trudno oszacować na 100%… i nawet o 50 % można się machnąć. Min dlatego, że system AdBlue nie włącza się od razu po odpaleniu. Mocznik, bo tym jest AdBlue potrzebuje 200 stopni Celsjusza by zamienić się amoniak, który to dopiero katalizuje spaliny. Tak więc długie przebiegi, na dużym obciążeniu mogą spowodować większe zużycie AdBlue od szacunków producenta.
To co sygnalizowaliśmy w poprzednim artykule, czyli fakt, że w Renault Master 22 litry wystarcza na 4-5 tys. km zweryfikowaliście w komentarzach sami. Przecież po tym przebiegu udaje się zatankować jakieś 12 góra 14 litrów. Nasz informator rekordzista przejechał do tankowania AdBlue 7 tys. km. Zatankował 18 litrów. Czyli nie tak źle.
Wynika z tego, ze po prostu wskaźnik rezerwy AdBlue alergicznie reaguje na waszą jazdę na maxa ;-). Bojąc się, że następna trasa będzie 4 tys. km bez postoju zaczyna „migać”. Na poważnie wychodzi na to, że pierwszy komunikat o rezerwie AdBlue zapala się w Masterze już przy stanie zbiornika 8-10 l. Dodatkowo trzeba uwzględnić to, że producentowi Mastera marzy się spalanie w cy klu mieszanym na poziomie 6,9-7,5 l. Tyle podane jest w materiałach dla silnika 170 Energy. Pali Wam tyle? No własnie. Spalanie w Masterkach Międzynarodówkach to jakieś 11-13 litrów.
Czyli opierając się na danych z przykładu powyżej:
————————————————————————–
7 tys km po 12 litrów* na 100 km daje – 840 litrów ON
zużycie AdBlue 18 litrów
czyli 0,22 litra AdBlue na 1 litr ON
*- te 12 litrów tylko bo to naprawdę dobry kierowca 🙂
—————————————————————————
Generalnie producenci Adblue podają, że układy palą tego płynu około 5 % ilości paliwa. Nasza wynik jest na poziomie 2-3 % paliwa. Czyli technologicznie jest ok.
Dla ciekawych zaleźliśmy dwa kalkulatory. Niestety na stronach angielskojęzycznych. Pierwszy pokazuje jak zmienia się zużycia AdBlue zależnie np od % zużycia do paliwa.
Kalkulator zużycia paliwa i AdBlue – Link
Ten poniżej próbuje liczyć zużycie pod konkretny model i nawet styl jazdy. Niestety jest trochę nieaktualny i nie ma tych najnowszych fur z AdBlue, ale możecie sobie zerknąć choćby na dane dla VW Craftera.
Zużycie AdBlue zależnie od marki i modelu – Link
To nasze teoretyczne jednak trochę dywagacje. Zachęcamy was do podzielenia się doświadczeniami z tym niebieskim płynem. Ile wam pali auto z AdBlue w stosunku do tych bez. Czy zamarzł wam już ten niebieski magiczny płyn- temperatura krystalizacji to raptem -11 stopni.
Prosimy o info nie tylko od Masteraków, ale i od użytkowników Daily, Boxerów, Transitów i VW.